O działalności leczniczej Caritas Archidiecezji Warszawskiej
Placówki Caritas Archidiecezji Warszawskiej prowadzące działalność medyczną funkcjonują w ramach struktury o nazwie Centrum Działalności Leczniczej Caritas AW (CDL Caritas AW).
Dyrektorem Zarządzającym Centrum Działalności Leczniczej Caritas AW jest Barbara Czarnocka.
Dyrektorem medycznym CDL jest Iwona Flisiak, specjalista medycyny rodzinnej i paliatywnej.
W skład CDL wchodzą następujące zakłady lecznicze:
- Ośrodek Działalności Leczniczej w Warszawie świadczący usługi medyczne i opiekuńcze w ramach Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego i Hospicjum stacjonarnego;
- Ośrodek Działalności Leczniczej w Błoniu świadczący opiekę paliatywną w ramach Hospicjum domowego;
- Ośrodek Działalności Leczniczej w Grójcu świadczący opiekę paliatywną w ramach Hospicjum domowego, placówka posiada kontrakt z NFZ.
- Ośrodek Działalności Leczniczej w Raszynie – Hospicjum domowe – aktualnie filia biura HD w Błoniu z powodu braku kontraktu z NFZ;
- Ośrodek Działalności Leczniczej w Piasecznie – Hospicjum domowe -aktualnie filia biura HD w Błoniu z powodu braku kontraktu z NFZ;
W placówkach leczniczych Caritas AW świadczone są usługi lecznicze w następujących zakresach:
- stacjonarna całodobowa opieka medyczna dla osób ciężko i przewlekle chorych (Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Warszawie);
- stacjonarna całodobowa opieka medyczna dla osób chorych terminalnie (Hospicjum stacjonarne w Warszawie);
- interdyscyplinarna, mobilna opieka hospicyjna w miejscu zamieszkania dla osób chorych terminalnie pozostających w domu –Hospicja domowe w Błoniu i Grójcu;
Placówki lecznicze prowadzone przez warszawską Caritas zostały w ubiegłych latach poddane daleko idącym procesom restrukturyzacyjnym, implementowanym przez dyrektorów- Barbarę Czarnocką i Iwonę Flisiak. Skonsolidowano całą działalność leczniczą, prowadzoną przez Caritas AW w ramach Centrum Działalności Leczniczej obejmującego świadczenia stacjonarne i w trybie domowym oraz zawarto partnerstwa między obu rodzajami świadczeń. Obok przekształceń organizacyjno-prawnych wprowadzono istotne zmiany w systemie zarządzania procesem pracy, dzięki czemu uzyskano wymierną poprawę jakości świadczonych usług. W placówce stacjonarnej – Ośrodku Działalności Leczniczej w Warszawie – realizującej świadczenia całodobowo – zmiany były wprowadzane wg. następujących założeń:
- Orientacja na pacjenta, jego bezpieczeństwo, godność, zapewnienie prywatności i intymności w procesach leczenia i pielęgnacji.
- Zwiększenie efektywności pracy poprzez wprowadzenie procedur w zakresie leczenia, rehabilitacji, pielęgnacji i opieki, szczegółowe zdefiniowanie zakresów obowiązków oraz harmonogramów godzinowo – zadaniowych dla wszystkich grup zawodowych.
- Ciągłe doskonalenie organizacji pracy poprzez wyznaczanie i realizację szczegółowych celów jakościowych w każdym kolejnym roku zgodnie z założeniami normy ISO 9001: 2015.
- W celu lepszego współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach pracujących przy pacjencie. Wyłoniono i przypisano szczegółowe zadania lidera w poszczególnych grupach zawodowych – wśród pielęgniarek, fizjoterapeutów i opiekunów medycznych.
- W ramach doskonalenia jakości opieki ustandaryzowano procedury w całym zakładzie (ZOL, HS), doposażono placówkę w profesjonalny sprzęt do kąpieli pacjentów sprzęt rehabilitacyjny oraz audiowizualny wspomagający opiekę psychologiczną i terapię zajęciową.
- Przeprowadzono cykl medycznych szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych oraz szkoleń psychologicznych dla personelu.
- Do połowy roku 2020 obowiązywał w Zakładzie 3 – zmianowy system pracy co oznaczało odejście od obciążającego personel i mniej efektywnego 12- godzinnego systemu pracy. Z uwagi na bieżącą sytuację na rynku usług medycznych i braki kadrowe w tym zakresie od połowy 2020 r. Zakład został zmuszony do powrotu do systemu 2 – zmianowego.
- Dzięki wsparciu BPZ m.st. Warszawy placówka sukcesywnie doposażania jest w nowoczesny sprzęt medyczny.